Πτώση F-16 στη Χαλκιδική: Τα βήματα που ακολούθησε ο πιλότος Παναγιώτης Αποστολάκης για να σωθεί
Το γύρο του διαδικτύου κάνει από εχθές η είδηση ότι το πολεμικό αεροσκάφος F16 Block 52+ παρουσίασε πρόβλημα και έπεσε το μεσημέρι στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Χαλκιδικής και της Αλοννήσου κοντά στη νήσο Ψαθούρα. Η υπόθεση έληξε θετικά, καθώς ο νεαρός πιλότος σώθηκε.
Η αυτο-συγκράτηση και η σωστή εκπαίδευση που υπέδειξε ο Παναγιώτης Αποστολάκης αποδείχτηκαν σωτήρια για τη ζωή του.
Να σημειωθεί ότι ο 29χρονος πιλότος λίγο πριν από τις 13:30 το μεσημέρι της Τετάρτης διαπίστωσε πρόβλημα στον κινητήρα ο οποίος μετά από κάποιες διακοπές έσβησε οριστικά. Παρά τις προσπάθειες του Παναγιώτη Αποστολάκη να επαναφέρει τον κινητήρα σε λειτουργία αυτό δεν ήταν εφικτό με αποτέλεσμα ο πιλότος να εγκαταλείψει το αεροσκάφος χρησιμοποιώντας το εκτινασσόμενο κάθισμα.
Στην 110 Πτέρυγα Μάχης οι τεχνικοί που επιμελούνται τη συντήρηση των εκτινασσόμενων καθισμάτων γνωρίζουν τη σημασία του έργου τους που απαιτεί υψηλή ακρίβεια καθώς έχει καθοριστικό ρόλο στην διάσωση και επιβίωση του πιλότου όταν εξαντληθούν οι επιλογές του, όπως έγινε και στην περίπτωση του Παναγιώτη Αποστολάκη.
Αρχικά ο 29χρονος προσάρμοσε το κάθισμα στην κατάλληλη θέση για να εξασφαλίσει την ασφαλέστερη δυνατή εκτίναξη. Στη συνέχεια και ενώ ο έλεγχος του αεροσκάφους είχε χαθεί, ενεργοποίησε τη διαδικασία εκτίναξης όπου αρχικά αφαιρέθηκε αυτόματα ο θόλος του αεροσκάφους. Μόλις ο θόλος απορρίφθηκε το εκτινασσόμενο κάθισμα εκτοξεύθηκε από το αεροσκάφος με πυραυλικούς κινητήρες που βρίσκονται στο κάτω μέρος του. Αυτοί έδωσαν την αναγκαία ώθηση ώστε ο πιλότος με το κάθισμα να εκτοξευθούν σε απόσταση από το αεροσκάφος. Αμέσως μετά ενεργοποιήθηκε το αλεξίπτωτο με το οποίο ο πιλότος βρέθηκε στη θάλασσα περιμένοντας για 1,5 ώρα τη διάσωσή του. Οι καιρικές συνθήκες ήταν κακές και αυτό δυσκόλεψε την προσέγγιση του Super Puma. Ωστόσο, σχεδόν σε όλη τη διάρκεια της παραμονής του στη θάλασσα, πάνω στην σωσίβια λέμβο που περιλαμβάνεται στο κιτ επιβίωσης των πιλότων που έχουν χρησιμοποιήσει τον μηχανισμό έκτακτης ανάγκης, ο πιλότος είχε κατά διαστήματα επικοινωνία με τα σωστικά συνεργεία.
«Ο χειριστής του αεροσκάφους F-16 Block 52+ της 337 Μοίρας της 110 Πτέρυγας Μάχης, το οποίο κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή Ψαθούρας, την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024, περισυνελέγη στις 15:02 σώος από ελικόπτερο Super Puma της 130 Σμηναρχίας Μάχης, της Πολεμικής Αεροπορίας και κατευθύνεται στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας», ανέφερε η δεύτερη ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας.
Ο 29χρονος ο οποίος σήμερα αναμένεται να πάρει εξιτήριο είναι καλά στην υγεία του και μεταφέρθηκε στο 251 ΓΝΑ για προληπτικούς λόγους κάνοντας όλες τις απαραίτητες εξετάσεις. Στο πλευρό του ο πατέρας του ο οποίος ήρθε από την Λάρισα στην Αθήνα μόλις ενημερώθηκε για το ατύχημα του παιδιού του.
Τις ευχές του για ταχεία ανάρρωση στον πιλότο εξέφρασε με ανάρτησή του στο Χ ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας: «Εκφράζουμε τις πιο ειλικρινείς μας ευχές για ταχεία επάνοδο στα καθήκοντά του, στον χειριστή του μαχητικού αεροσκάφους F – 16 της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο κατέπεσε σήμερα σε θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου. Συγχαρητήρια σε όσους συμμετείχαν στην επιτυχή και ταχύτατη επιχείρηση διάσωσης».
Εκφράζουμε τις πιο ειλικρινείς μας ευχές για ταχεία επάνοδο στα καθήκοντά του, στον χειριστή του μαχητικού αεροσκάφους F – 16 της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο κατέπεσε σήμερα σε θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου. Συγχαρητήρια σε όσους συμμετείχαν στην επιτυχή και ταχύτατη επιχείρηση…
— Nikos Dendias (@NikosDendias) March 20, 2024
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ενημέρωσε με νέα ανάρτησή του ότι είχε και τηλεφωνική επικοινωνία με τον Τούρκο ομόλογό του, Γιασάρ Γκιουλέρ, ο οποίος εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη διάσωση του Έλληνα πιλότου του F-16. Ειδικότερα, σε σχετική ανάρτηση στο X αναφέρεται το εξής: «Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας, Γιασάρ Γκιουλέρ, μετέφερε σε επικοινωνία μας την ικανοποίησή του για την αίσια έκβαση της επιχείρησης διάσωσης του χειριστή μαχητικού αεροσκάφους F- 16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, όπως και τις θερμές ευχές του προς αυτόν. Από την πλευρά μου, ευχαρίστησα τον ομόλογό μου για το ειλικρινές ενδιαφέρον του για τον Έλληνα πιλότο».
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας, Γιασάρ Γκιουλέρ, μετέφερε σε επικοινωνία μας την ικανοποίησή του για την αίσια έκβαση της επιχείρησης διάσωσης του χειριστή μαχητικού αεροσκάφους F- 16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, όπως και τις θερμές ευχές του προς αυτόν. Από την… pic.twitter.com/RjQLVJhBgY
— Nikos Dendias (@NikosDendias) March 20, 2024
Πλέον η Επιτροπή διερεύνησης ατυχήματος που συστάθηκε από την Πολεμική Αεροπορία θα αναζητήσει τα αίτια που προκάλεσαν την πτώση του F-16. Φως στην διαλεύκανση της υπόθεσης αναμένεται να ρίξει η κατάθεση του 29χρονου υποσμηναγού.
Αναλυτικά τα βήματα εκτόξευσης καθίσματος
Προετοιμασία: Πριν από την εκτίναξη, το κάθισμα προσαρμόζεται στην κατάλληλη θέση για να εξασφαλίσει την ασφαλέστερη δυνατή έξοδο για τον πιλότο και τη βελτιστοποίηση της τροχιάς εκτίναξης.
Ενεργοποίηση: Η διαδικασία εκτίναξης μπορεί να ξεκινήσει είτε χειροκίνητα από τον πιλότο είτε αυτόματα από διάφορους αισθητήρες εντός του αεροσκάφους. Αυτοί οι αισθητήρες ενδέχεται να ανιχνεύουν καταστάσεις όπως επικείμενη καταστροφή αεροσκάφους, απώλεια ελέγχου ή άλλες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Απόρριψη του θόλου: Ο θόλος του αεροσκάφους αφαιρείται αυτόματα ως μέρος της ακολουθίας εκτίναξης.
Προωθητικοί πύραυλοι: Μόλις ο θόλος απορριφθεί, το εκτινασσόμενο κάθισμα εκτοξεύεται από το αεροσκάφος με πυραυλικού κινητήρες που βρίσκονται στο κάτω μέρος του. Αυτοί οι κινητήρες δίνουν την αναγκαία ώθηση ώστε το κάθισμα και ο πιλότος να εκτοξευτούν μακριά από το αεροσκάφος.
Άνοιγμα αλεξίπτωτου: Μετά την εκτίναξη, ενεργοποιείται αυτόματα το σύστημα αλεξίπτωτου για να επιβραδύνει την κάθοδο του πιλότου. Αυτό βοηθά στη διασφάλιση μιας ασφαλούς προσγείωσης, ακόμη και αν η εκτίναξη συμβεί σε υψηλές ταχύτητες και υψόμετρα.
Εξοπλισμός επιβίωσης: Τα καθίσματα έχουν ενσωματωμένο έναν εξοπλισμό επιβίωσης, όπως προμήθειες οξυγόνου, συσκευές επικοινωνίας και κιτ επιβίωσης, για να βοηθήσουν τον πιλότο να διασωθεί μετά την εκτίναξη.
Διαδικασίες μετά την εκτίναξη: Μετά την εκτίναξη, ο πιλότος πρέπει να ακολουθήσει τις καθιερωμένες διαδικασίες για να βοηθήσει στη διάσωσή του. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την ενεργοποίηση φάρων έκτακτης ανάγκης και συσκευών αποστολής σήματος, ώστε να μπορέσουν οι ομάδες έρευνας και διάσωσης να τον εντοπίσουν.
Παρεμπιπτόντως δείτε ένα βίντεο που παρουσιάζει την ιστορία των εκτινασσόμενων καθισμάτων:
Πηγή