Σκρέκας: Πολύ πριν το Πάσχα η αναβαθμισμένη πλατφόρμα e-katanalotis
Πολύ πριν το Πάσχα πρόκειται να λειτουργήσει η αναβαθμισμένη πλατφόρμα e-katanalotis, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Κώστας Σκρέκας.
Διαβάστε επίσης: Τελική απόφαση: Δε θα δοθεί επίδομα Πάσχα
Ειδικότερα, διευκρίνισε, μιλώντας στον ΣΚΑΙ, ότι «μέσω του e-katanalotis ο πολίτης θα μπορεί να δημιουργεί το προσωπικό του καλάθι με προϊόντα και να βλέπει μέσω χάρτη σε ποια καταστήματα κοντά στο σπίτι του πωλούνται πιο φθηνά, ώστε να μπορεί να τα αγοράζει εκεί που είναι φθηνότερα».
Συνεχίζονται οι έλεγχοι
Εξήγησε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να έχει παρουσιαστεί μέχρι την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου. Ο υπουργός πρόσθεσε ότι οι έλεγχοι στην αγορά συνεχίζονται όπως και οι προσπάθειες να αποτραπούν τα – έστω και λιγοστά- φαινόμενα αισχροκέρδειας.
Τέλος, όπως είπε ο υπουργός, οι πολυεθνικές κατέβασαν τις τιμές στα προϊόντα στα οποία επιβλήθηκαν πρόστιμα.
Τα 4 μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας – Μειώσεις σε πάνω από 4.000 προϊόντα
Το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει τεθεί υπό το μικροσκόπιο, καθώς από την πρώτη μέρα εφαρμογής τους, ήδη από χθες, λαμβάνονται τα 4 διαρθρωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Σύμφωνα με σχόλια από το ΑΠΕ – ΜΠΕ, οι επεμβάσεις της κυβέρνησης αναμένεται να βοηθήσουν στη μείωση της πληθωριστικής πίεσης τον Μάρτιο. Ωστόσο, το υπουργείο ελέγχει προσεκτικά και παρακολουθεί την υλοποίηση των μέτρων για να διασφαλίσει ότι αυτά έχουν αποτελέσματα στην αγορά προς όφελος του καταναλωτή.
Κατά την άποψη στελεχών της αγοράς, η επιτυχία της μείωσης κατά 30% των παροχών επί του τιμολογίου σε επτά κατηγορίες μη τροφίμων δεν αποκλείεται να οδηγήσει το υπουργείο σε νέα απόφαση για την επέκτασή του σε περισσότερες κατηγορίες στο μέλλον.
Ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας πάντως δηλώνει: «Δεν θα σταματήσουμε την προσπάθειά μας…» ενώ πρόσφατα έχει υπογραμμίσει ότι: «Εάν χρειαστεί θα πάρουμε και επιπλέον μέτρα για κατηγορίες προϊόντων των οποίων οι τιμές στην Ελλάδα είναι αδικαιολόγητα υψηλότερες».
Ειδικά σε ό,τι αφορά στο βρεφικό γάλα φαίνεται ότι το υπουργείο, ήδη, κερδίζει το «στοίχημα» των τιμών καθώς οι τιμές στο ράφι έχουν μειωθεί κατά 15%. Υπενθυμίζεται, όπως έχει πει ο υπουργός, ότι η τιμή θα προσεγγίσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Χθες ο κ. Σκρέκας, πρώτη μέρα εφαρμογής των μέτρων, έκανε επίσκεψη σε σούπερ μάρκετ και δήλωσε: «Τα μέτρα που λάβαμε είναι μόνιμα, διαρθρωτικά και αποσκοπούν στο να διορθώσουν δομικές στρεβλώσεις δεκαετιών στην αγορά. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε όλους τους πολίτες απέναντι στο μεγάλο πρόβλημα της ακρίβειας και να οδηγηθούμε σε μόνιμη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Μέχρι στιγμής έχουν μειωθεί οι τιμές σε 3.900 βασικά προϊόντα για κάθε νοικοκυριό. Ήδη διαπιστώσαμε ότι και στο βρεφικό γάλα οι τιμές στο ράφι έχουν μειωθεί κατά 15%. Δεν θα σταματήσουμε την προσπάθειά μας, ώστε οι καταναλωτές να βλέπουν μόνιμα χαμηλότερες τιμές στα σούπερ μάρκετ».
Παράγοντες της αγοράς σχολιάζουν ότι περιμένουν να δουν πόσο γρήγορα θα λειτουργήσουν τα μέτρα, ωστόσο υπογραμμίζουν ότι, συμπληρωματικά, αυτό που χρειάζεται, πλέον, είναι να εστιάσει η κυβέρνηση τον σχεδιασμό της στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος όλων των Ελλήνων.
Πάντως, από χθες οι καταναλωτές με βάση την απόφαση της Κυβέρνησης να υποχρεώσει τους προμηθευτές να μειώσουν κατά 30% τις προσφορές προς τις εταιρείες λιανεμπορίου και τελικά να μειωθούν ισόποσα και οι τιμές τιμοκαταλόγου, έχει οδηγήσει – σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, σε μειώσεις στο ράφι για περισσότερα από 4.000 προϊόντα.
Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες).
Πιο αναλυτικά, η μεταρρύθμιση, έχει επιφέρει σημαντική μέση μείωση τιμών χονδρικής στις επτά κατηγορίες προϊόντων. Συγκεκριμένα, στις βρεφικές και παιδικές πάνες η μέση μείωση τιμής είναι 18,1%, στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner 17%, στις οδοντόκρεμες 15,1%, στα απορρυπαντικά ρούχων 15,6%, στα απορρυπαντικά πιάτων 16%, στα καθαριστικά παντός είδους 15,8% και στα σαπούνια 12,7%. Μείωση τιμής καταγράφεται σε 108 διαφορετικά brands.
Για την απαγόρευση στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους, να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες σε αυτά, για τρεις μήνες – ένα μέτρο που αφορά σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά – σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, ήδη λειτουργεί το μέτρο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, τον Φεβρουάριο, μετά την εφαρμογή του μέτρου, ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν την ίδια περίοδο πέρυσι (Φεβρουάριος 2023) ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί προϊόντων. Δηλαδή, ήδη, η εφαρμογή της ρύθμισης συνεισέφερε στον περιορισμό των ανατιμήσεων κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο.
Τέλος, σταδιακή μείωση των τιμών στο ράφι εκτιμάται ότι θα φέρει και η ρύθμιση που υποχρεώνει τους προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing).
Πηγή