Έρευνα «φάντασμα» για τα Τέμπη: Ποιοι και γιατί έψαχναν τα ηχητικά αρχεία – Πού «χάθηκε» ο φάκελος
Στο φως της δημοσιότητας βγάζει η εφημερίδα «Το Βήμα» την ύπαρξη «έρευνας – φαντάσματος» για την υφαρπαγή των ηχητικών αρχείων του ΟΣΕ τη νύχτα του δυστυχήματος στα Τέμπη, η οποία είχε αρχίσει εδώ και έναν χρόνο αλλά είχε χαθεί στα συρτάρια της ΕΛΑΣ.
Όπως αποκαλύπτεται, η πολυσυζητημένη αφαίρεση των συνομιλιών από το σύστημα καταγραφών του ΟΣΕ λίγες ώρες μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα δεν ερευνάται τώρα για πρώτη φορά, ύστερα από την αποκάλυψη του «Βήματος της Κυριακής» και τη σχετική αναφορά του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Νίκου Ανδρουλάκη, στον Άρειο Πάγο.
Αντιθέτως, όπως προκύπτει από τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή του «Το Βήμα», το θέμα είχε γίνει στόχος και – άγνωστης μέχρι σήμερα – έρευνας της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών.
Δείτε επίσης: Τέμπη: Αποκαλύψεις πραγματογνώμονα στη δίκη – «Κενό 10 λεπτών σε συνομιλίες, αφότου το τρένο έφυγε από τη Λάρισα» (video)
Η αναζήτηση των ενόχων φαίνεται ότι είχε ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2023, με άλλη αφορμή, αλλά στη συνέχεια (και περιέργως) ο σχετικός φάκελος… εξαφανίστηκε, ενώ άλλαξε και η ονομασία του. Η έρευνα του «Βήματος» αποκαλύπτει ότι ο σχετικός φάκελος ήταν καταχωρισμένος στα δικαστικά αρχεία σαν «υπόθεση του ΟΤΕ» (και όχι του ΟΣΕ). Για το θέμα δεν έγιναν ποτέ καίριες περαιτέρω ενέργειες, ενώ η σχετική δικαστική παραγγελία ξεχάστηκε στα συρτάρια.
Το μοντάζ των διαλόγων
Όπως έχει ήδη αποκαλυφθεί, οι συνομιλίες πρωταγωνιστών της τραγωδίας των Τεμπών είχαν αφαιρεθεί πρόωρα και παρατύπως τις πρώτες ώρες του συμβάντος από το σύστημα μαγνητοφωνήσεων των υπηρεσιακών συνομιλιών του ΟΣΕ. Και ακολούθως ένα τμήμα εξ αυτών δόθηκε μονταρισμένο-παραποιημένο την 1η Μαρτίου 2023 στη δημοσιότητα, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα να τονιστεί ιδιαίτερα το «ανθρώπινο λάθος» του σταθμάρχη.
Υπενθυμίζεται, δε, ότι τα εν λόγω ηχητικά ντοκουμέντα παραδόθηκαν επισήμως στις αρμόδιες δικαστικές και αστυνομικές αρχές δύο 24ωρα αργότερα.
Ποιος αφαίρεσε τις συνομιλίες;
Σαφή νεότερα δείγματα ότι σημειώθηκε αφαίρεση από στελέχη του ΟΣΕ του ηχητικού υλικού, από τις πρώτες ώρες του τραγικού συμβάντος ήδη, εντοπίζονται στη δικογραφία.
Συγκεκριμένα:
– Πρώτον, από το έγγραφο 9011744 της 1ης Μαρτίου 2023, που συνέταξε ανώτερο στέλεχος του ΟΣΕ στη Λάρισα και το οποίο απέστειλε σε αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, στο οποίο καταγράφει πλημμελώς και αναλύει λανθασμένα τους διαλόγους σταθμάρχη-μηχανοδηγού. Για να συμπληρώσει ακολούθως στο έγγραφό του «δυστυχώς, σοβαρά λάθη και παραλείψεις προκάλεσαν το σοβαρό και θανατηφόρο συμβάν», προτάσσοντας το ανθρώπινο λάθος στα συμπεράσματά του.
Μάλιστα, ακολούθως, αυτή η λανθασμένη ανάλυση του πρόωρα αναιρεθέντος ηχητικού αρχείου οδηγεί σε επίσης λανθασμένα συμπεράσματα και το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων του ΟΣΕ (επιτροπή Γεραπετρίτη), οι οποίοι θεώρησαν έτσι ότι ο μηχανοδηγός αντελήφθη υποτίθεται τη λανθασμένη πορεία του και ρωτούσε για επιβεβαίωση τον σταθμάρχη, κάτι που ουδέποτε είχε συμβεί.
Μάλιστα, το συγκεκριμένο σημείο είχε οδηγήσει, τον Σεπτέμβριο του 2023, σε νομική παρέμβαση στις δικαστικές αρχές της Λάρισας του δικηγόρου Βασίλη Ζησιμάτου, ο οποίος εκπροσωπεί νομικά την οικογένεια του αποθανόντος μηχανοδηγού Γιώργου Κουτσούμπα. Στο εν λόγω έγγραφό του σημειώνει ότι «ο συγκεκριμένος διάλογος όπως περιγράφεται στο εν λόγω πόρισμα, δεν περιέχεται πουθενά, σε κανένα σημείο της υπάρχουσας δικογραφίας, ούτε δηλαδή στις απομαγνητοφωνήσεις των συνομιλιών ούτε όμως και στα ηχητικά αρχεία τα οποία εδόθησαν από τον ΟΣΕ».
– Επίσης, ανώτατο στέλεχος του ΟΣΕ (σκοτώθηκε αργότερα σε τροχαίο) και ένα εκ των ατόμων που είχαν δώσει το βράδυ του δυστυχήματος το παρών στα κεντρικά γραφεία του Οργανισμού, στην οδό Καρόλου, κατέθεσε τον Μάρτιο του 2023 ότι είχε κρατήσει δύο «στικάκια» (φορητές μνήμες USB) με αντίγραφα των συνομιλιών.
Επιπλέον, σύμφωνα με μεταγενέστερη άτυπη εσωτερική έρευνα που έγινε στον ΟΣΕ, φέρεται να διαπιστώθηκε ότι υπάλληλος του Οργανισμού μπήκε – το ξημέρωμα της ίδιας ημέρας – στο εν λόγω σύστημα καταγραφών, αφαίρεσε το ηχητικό αρχείο και ακολούθως το απέστειλε με email σε διευθυντικά στελέχη του. Και όλα αυτά, ενώ παράλληλες είσοδοι υπαλλήλων και αντιγραφή των μαγνητοφωνήσεων σε ψηφιακούς δίσκους υπήρξε, σύμφωνα με άλλες μαρτυρίες, το πρώτο 24ωρο και στο σύστημα καταγραφών που υπάρχει στη Λάρισα.
Ξεκίνησε αλλά δεν ολοκληρώθηκε
Σε συνέχεια των παραπάνω και μέχρι πριν από λίγες ημέρες, υπήρχε η γενική εικόνα ότι για αυτή την αφαίρεση των καταγραφών των διαλόγων σιδηροδρομικών το μοιραίο βράδυ δεν είχε κινηθεί καμιά δικαστική διαδικασία. Ωστόσο, νεότερες πληροφορίες του «Βήματος» ανατρέπουν τα δεδομένα. Και προκαλούν νέα ερωτήματα.
Οπως φαίνεται, λίγες ημέρες μετά τη δημοσιοποίηση – την 1η Μαρτίου 2023 – των εν λόγω συνομιλιών σε ΜΜΕ είχε διαταχθεί δικαστική έρευνα από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών. Γι’ αυτόν τον λόγο. Με βάση τις τότε (Μάρτιος 2023) καταγγελίες της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης του ΟΣΕ, που μιλούσαν για διαρροή και «κοπτοραπτική» των εν λόγω συνομιλιών.
Η απάντηση Τερεζάκη
Ο σχετικός φάκελος φαίνεται λοιπόν να ανατέθηκε τότε σε εισαγγελέα Πρωτοδικών, ο οποίος εμφανίζεται να ζήτησε – όπως ανέφεραν ανώτεροι δικαστικοί λειτουργοί – τη διερεύνησή του από το Τμήμα Ασφαλείας της ΕΛ.ΑΣ. στην Ομόνοια, στον τομέα αρμοδιότητας του οποίου ανήκει το κεντρικό κτίριο του ΟΣΕ, στην οδό Καρόλου.
Σύμφωνα με τις ίδιες δικαστικές πηγές, «ο εν λόγω φάκελος κινήθηκε για μήνες μεταξύ αστυνομικών υπηρεσιών χωρίς να γίνει καμιά σημαντική ενέργεια και η έρευνα, παρότι είχαν παρέλθει 13 μήνες, φαινόταν να μην έχει ολοκληρωθεί». Ωστόσο δεν έχει αιτιολογηθεί γιατί υπήρξε αυτή η εμπλοκή και αδράνεια.
Τα ερωτήματα αυξάνονται, γιατί αρμόδιοι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. επισήμαιναν ότι «ουδέποτε υπήρξε ανάθεση της εν λόγω έρευνας σε αστυνομική υπηρεσία της Ομόνοιας. Δεν φαίνεται να υπάρχει καμιά σχετική εγγραφή και κανένας αστυνομικός δεν φέρεται να γνωρίζει ή να έχει επιληφθεί μιας τέτοιας αναζήτησης για τις διαρροές του ΟΣΕ».
Τέλος, «Το Βήμα της Κυριακής» υπέβαλε ερώτημα στον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη, σχετικά με την αναφερόμενη έρευνα των δικαστικών αρχών στο κτίριο του ΟΣΕ στην οδό Καρόλου. Η απάντηση του κ. Τερεζάκη ήταν ότι «εκ του νόμου δεν μπορεί να απαντήσει στο σχετικό ερώτημα».
Πηγή